Інформаційний портал

Що робити, якщо зникло світло?

Найперше, що потрібно знати — до кого звертатися, якщо раптово у вашому будинку чи квартирі зникло світло. У кожному окремому випадку це можуть бути різні організації. Пропонуємо вашій увазі найпоширеніші ситуації та варіанти дій:

 

ВАРІАНТ 1

Якщо світло відсутнє тільки у вашому будинку чи квартирі, то спочатку необхідно перевірити будинкові (квартирні) автомати чи запобіжники. Якщо при включених автоматах (запобіжниках) світло не з’явилося, тоді вже слід викликати фахівця (приватного електрика) або спеціалізовану організацію, яка надає послуги з обслуговування електропроводки. Звертаємо вашу увагу: електромережі всередині будинку (квартири) не відносяться до компетенції оператора системи розподілу в частині їх обслуговування.
 

ВАРІАНТ 2

Якщо відсутнє світло у вас та ваших сусідів у межах одного багатоквартирного будинку, необхідно звертатися до голови ОСББ чи житлово-експлуатаційної компанії, яка обслуговує ваш будинок. Електромережі всередині будинку, поза вашою квартирою, є у власності та обслуговуванні ОСББ чи ЖЕКу. Власники об'єктів благоустрою забезпечують освітлення цих об'єктів відповідно до вимог норм і правил (стаття 29 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів»).
 

ВАРІАНТ 3

Якщо відсутнє світло на сходовій клітині або перед багатоквартирним будинком, необхідно звертатись до голови ОСББ чи житлово-експлуатаційної компанії, яка обслуговує ваш будинок. Забезпечення утримання, належного функціонування та збереження освітлювальних приладів на території об'єктів благоустрою, впровадження енергозберігаючих технологій та обладнання здійснюються балансоутримувачами цих об'єктів благоустрою (стаття 29 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів»).
 

ВАРІАНТ 4

Відсутнє вуличне освітлення. Необхідно звертатись до місцевих органів виконавчої влади, оскільки організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом (стаття 20 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів»).
 

ВАРІАНТ 5

Немає освітлення у цілому мікрорайоні чи на цілій вулиці. У такому разі слід звертатися до вашого оператора системи розподілу.
 

Які умови постачання електроенергії для фізичних та юридичних осіб?

Постачання електроенергії споживачам здійснюється ліцензованими електропостачальниками за умови укладення договору. 

Для забезпечення постачання електричної енергії споживачам електропостачальники здійснюють купівлю-продаж енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку "на добу наперед", внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту. Постачання енергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку. Умови, права та обов’язки сторін визначаються договором постачання електричної енергії споживачу. Детальніше про положення договору тут

Існують певні відмінності в процедурі укладення договору для фізичних та юридичних осіб. У разі укладання договору для дому потрібно обрати вигідну для вас комерційну пропозицію, ознайомитися з умовами договору про постачання електроенергії та заповнити заяву на приєднання, у якій вказати обрану вами комерційну пропозицію. Разом із заявою кожен ОСР вимагає надати ряд документів, необхідних для укладення договору. Їх перелік необхідно уточнювати безпосередньо у ОСР. Якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх умов, то договір вважається укладеним з дати відкриття особового рахунка за об'єктом споживача або внесення змін до цього договору. 

Укладаючи договір для бізнесу, варто звернути увагу на тип споживання електроенергії. Якщо ви споживач універсальної послуги, вам необхідно зазначити про це у договорі.  Якщо ви споживач за вільними цінами, то ви укладаєте звичайний договір про постачання електричної енергії. В усьому іншому порядок дій однаковий для обох типів споживачів: обираєте вигідну для вас комерційну пропозицію, ознайомлюєтеся з умовами договору про постачання електроенергії, заповнюєте заяву на приєднання, у якій вказуєте обрану вами комерційну пропозицію. До заяви додаєте перелік документів, які вимагає ОСР для укладення договору. Зверніть увагу: якщо ви користуєтеся сервісом електронного документообігу, то вам необхідно надати підписані документи відповідно до обраного сервісу електронного документообігу. Якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх умов, то договір вважається укладеним з дати відкриття особового рахунка за об'єктом споживача або внесення змін до цього договору.

Як зекономити на електроенергії?

Перший дієвий спосіб - встановити диференційований прилад обліку (двозонний чи тризонний). Це сучасний лічильник, який веде облік спожитої електроенергії відповідно до періоду доби. Таким чином споживач оплачує вартість електроенергії за різними тарифами в залежності від часу, коли вона була спожита (вночі - дешевше, вдень - звичайний тариф, в пік - дорожче (при тризонному обліку)). Такий лічильник рахує електроенергію не просто по кількості спожитих кВт*годин, а запам'ятовує скільки електроенергії було спожито у конкретний час доби. Відповідно до цього можна пристосувати свій побут (наприклад,  вмикати пральну чи посудомийну машину вночі) і значно зекономити. 

Ще один варіант заощаджень на електроенергії - перехід на енергоефективну техніку та енергозберігальні лампи. Побутові електроприлади мають спеціальне маркування від класу А до G, де клас «А++» - найбільш енергоощадний. Так, обравши побутову техніку класу «А» або «А+», Ви на 30-50% зменшите споживання електроенергії навіть порівняно з приладами класу «В». А поєднавши це із встановленням у власній оселі енергоощадних ламп, які слугують у 5-8 разів довше і споживають у 10 разів менше при тому ж рівні освітлення, ви заощаджуватимете майже половину від сьогоднішніх рахунків за  електроенергію. 

Більше додаткових заходів для енергозбереження можна знайти  тут

 

Диференційований прилад обліку. Двозонний чи тризонний лічильник: який обрати?

Диференційований прилад обліку (двозонний/тризонний прилад обліку) – це сучасний лічильник, який дозволяє вести облік спожитої електричної енергії окремо за кожним вказаним періодом (зоною доби). Відповідно, лічильник дозволяє споживачу оплачувати вартість спожитої електричної енергії за різними тарифами залежно від проміжку часу, коли була спожита електроенергія (вночі – дешевше, вдень – за звичайним тарифом, у пік – дорожче, – при тризонному обліку).

 

Багатотарифні лічильники встановлюють з метою економії електроенергії в помешканні. Який саме лічильник встановлювати – двозонний чи тризонний – ви маєте вирішувати самі з огляду на своє споживання!

 

При встановленні двозонного лічильника споживання електричної енергії ділиться на два періоди: вдень, з 7 до 23-ї години, споживач сплачує за електроенергію за повним тарифом, а вночі – за коефіцієнтом 0,5, тобто, отримуватиме знижку у 50 %.

 

При встановленні тризонного приладу облік споживання електричної енергії ділиться на три періоди. У години масового споживання, з 8-ї до 11-ї та з 20 до 22-ї, електроенергія коштує на 50% дорожче від звичайного тарифу. Вночі – з 23-ї години до 7-ї години ранку – споживач отримує 60 % знижки від повного тарифу (застосовується коефіцієнт 0,4). В інший час – з 7-ї до 8-ї, з 11-ї до 20-ї, з 22-ї до 23-ї – діє повний тариф. Більше інформації тут

Що потрібно знати про тарифні плани фізичним особам?

Для побутових споживачів багатоквартирних будинків та індивідуальних побутових споживачів, що споживають понад 250 кВт*год на місяць - із 1-го січня 2021 року Кабінетом Міністрів України встановлено єдину фіксовану ціну – 1,68 грн за 1 кВт·год. Для власників дво- чи тризонних лічильників до встановленої єдиної фіксованої ціни застосовуються коефіцієнти. 

За двозонними тарифами - 0,5 від фіксованої ціни з 23-ї до 7-ї години і повний тариф з 7-ї до 23-ї години. 

За тризонними тарифами - коефіцієнт 1,5 з 8-ї до 11-ї години і з 20-ї до 22-ї години (пікове навантаження на електромережу), коефіцієнт 0,4 з 23-ї до 7-ї години і повний тариф у напівпіковий період. 

Для індивідуальних побутових споживачів, що споживають менше 250 кВт*год на місяць, єдина ціна  з 1 жовтня 2021 року становить 1,44 грн за 1 кВт·год.

Для малих непобутових споживачів ціна на універсальні послуги становить 17,2 грн за 1 кВт·год. 

Ціни на “зелену” електроенергію:

Сонячні генеруючі установки потужністю не більше 30 кВт - 5,35 грн за 1 кВт·год. 

Вітро-сонячні генеруючі установки потужністю не більше 50 кВт - 4,04 грн за 1 кВт·год.

Що змінюється для Споживача при зміні постачальника електроенергії?

Зміна постачальника електроенергії – це крок, який кожен споживач робить з огляду на переваги одного постачальника над іншим. Якими можуть бути ці переваги і на що треба звертати увагу?

Перше й основне, що слід пам’ятати, це те, що при такій зміні у сенсі постачання самого продукту нічого не змінюється – електроенергію ви отримуватимете ту ж саму, мережі, якими вона передається, також одні для всіх споживачів.

Суттєво відрізнятися можуть послуги та сервіси, які надає той чи інший постачальник. А саме: 

  1. Сучасні онлайн-сервіси та послуги, які допомагають економити час, зусилля, є зручними та легкими в користуванні: сервіс для дистанційної оплати рахунків (споживач може швидко і легко оплачувати рахунки за спожиті енергоносії, в тому числі переважно без комісії); сервіс подачі документів онлайн за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП); сервіс для дистанційного укладання угоди на постачання послуг; сервіс для отримання довідок від постачальника в режимі онлайн, подача онлайн- запиту на виготовлення документів чи довідок та отримання їх в ЦОКах, послуга з інформування громадян про стан рахунку, послуги з консультування споживачів за допомогою кол-центрів та Інформаційно-консультаційних центрів.
  2. Електронна абонентська книжка/Особистий кабінет для Дому. За допомогою цього сервісу побутовий споживач може: переглядати та контролювати проведене нарахування за спожиту електроенергію та природній газ; проаналізувати споживання електричної енергії та природного газу за попередні періоди; переглянути тарифи, за якими проводяться розрахунки; сформувати рахунок для сплати за електроенергію та природній газ,  роздрукувати такі у разі потреби; сплачувати за спожиту електроенергію БЕЗ КОМІСІЇ!!!відслідковувати надходження коштів по проведеному платежу; надіслати до постачальника запит та отримати відповідь, не звертаючись до центрів обслуговування клієнтів, дистанційно!
  3. Центри обслуговування клієнтів, які створені в районах з метою наближеності до споживача та надання йому максимального спектру послуг:  електронна черга; консультування за особистої присутності споживача; видача документів на онлайн-запити.

 

 

 

Загальний порядок оплати за електроенергію для фізичних осіб

Послуги з розподілу або передачі електричної енергії сплачуються відповідно до умов договору споживача з електропостачальником на зазначений рахунок оператора системи. Датою здійснення оплати є дата, на яку кошти зараховуються на вказаний рахунок. Оплачувати електроенергію можна у такі варіанти:

1) планові платежі за фактично спожиту електричну енергію;  

2) попередня оплата за фактично спожиту електричну енергію; 

3) оплати за фактично спожиту електричну енергію.  

Сплачувати можна як офлайн (готівково та безготівково), так і онлайн (онлайн-банкінг). Терміни та сума оплати вказано у договорі про надання послуг відповідно до тарифу, обраного споживачем. 

Рахунок за спожиту електричну енергію сплачується:

  • протягом 10 робочих днів від дня отримання рахунка побутовим споживачем;

  • в інший термін, передбачений договором, але не пізніше 20 календарного дня після закінчення розрахункового періоду.

Важливо: здійснювати оплату за електроенергію варто лише після отримання фізичного чи електронного рахунку, виставленого електропостачальником. Рахунок формується відповідно до показників лічильників, переданих споживачами чи знятими дистанційно. Електропостачальники можуть пропонувати споживачу оплату електричної енергії плановими декадними або місячними платежами.  

У разі несвоєчасної оплати платежів споживач сплачує неустойку (пеню) та інші платежі згідно з законодавством та договором. У такому випадку відключення електроустановки може застосовуватись лише у разі несплати спожитої електроенергії.

Порядок зміни електропостачальника

Споживач має право на зміну електропостачальника шляхом укладення нового договору про постачання електричної енергії з новим електропостачальником. Зміна відбувається на безоплатній основі й має бути завершена протягом періоду за 21 календарний день з дня повідомлення споживачем про наміри змінити електропостачальника. Днем повідомлення вважається дата зафіксованого звернення споживача до нового електропостачальника щодо наміру укласти з ним договір.

Повідомлення про намір укласти договір з новим електропостачальником надається у вигляді заяви-приєднання до договору про постачання електричної енергії споживачу. Для укладання нового договору з новим постачальником необхідно надати наступні документи:

1) персональні дані (прізвище, ім'я, по батькові) споживача або уповноваженої особи або найменування компанії (для юридичної особи), а також для юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців: витяг з ЄДР, роздрукований з мережі Інтернет, або копію довідки, або копію виписки з ЄДР; для фізичних осіб: копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера або реєстраційного номера картки платника податків або номер та серія паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття ідентифікаційного номера, офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади та мають відмітку у паспорті);

2) контактні дані (номер телефону, електронна пошта, поштова адреса для листування тощо);

3) ЕІС-код(и) точки обліку електроенергії за об'єктом (об'єктами) споживача;

4) найменування чинного електропостачальника;

5) інші дані, передбачені заявою-приєднанням до договору про постачання електричної енергії споживачу відповідно до цих Правил (якщо споживач обрав визначену комерційну пропозицію нового електропостачальника), інші документи, які можуть бути потрібні відповідно до обраної комерційної пропозиції;

6) згоду на обробку персональних даних та використання їх для отримання інформації щодо споживача від адміністратора комерційного обліку.

Датою початку процедури зміни електропостачальника вважається дата отримання всіх необхідних даних. Новий електропостачальник на запит споживача повинен повідомляти його про етапи виконання процедури зміни. Датою зміни електропостачальника вважається дата зміни записів у реєстрах груп споживачів електропостачальників.

Споживач має право протягом 14 календарних днів після зміни електропостачальника ініціювати процедуру переходу до іншого електропостачальника без оплати штрафних санкцій за передчасне розірвання договору.

Важливо: у разі заборгованості споживачем за рахунками попереднього електропостачальника, борг необхідно сплатити протягом 10 робочих днів від початку процедури зміни. Якщо споживач переплатив за рахунками попереднього електропостачальника (за умови попередньої оплати за спожиту енергію), електропостачальник має ініціювати повернення різниці коштів протягом 10 робочих днів від початку процедури зміни.

Чи обов'язково споживачам щомісяця передавати покази приладу обліку?

Так, це обов’язкова вимога для всіх споживачів – і побутових, і непобутових. Індивідуальні побутові споживачі мають щомісяця передавати показники усіх лічильників, встановлених у квартирі, одним із 4 способів: 

1) через особистий кабінет на сайті оператора системи розподілу;
2) за телефоном чи іншими електронними засобами;
3) шляхом зазначення цих показів у сплаченому рахунку;
4) через особисте звернення або іншим зручним способом згідно з укладеним договором.

 

Зчитані та передані дані з лічильників протягом періоду, що починається за два дні до кінця поточного (далі - розрахункового) місяця та закінчується на третій календарний день наступного місяця, вважаються даними на перше число наступного місяця.

 

Важливо: оператор також збирає дані про показники лічильників від електропостачальників та враховує їх під час визначення обсягів споживання електроенергії. Проте дані, отримані від споживача чи електропостачальника при процедурах перевірки та в розрахунках мають менший пріоритет ніж виміряні дані з контрольних лічильників або дані, отримані безпосередньо оператором системи.

 

Непобутові та колективні побутові споживачі зобов’язані передавати показники лічильників за розрахунковий місяць протягом перших трьох календарних днів поточного місяця. У разі несвоєчасного надання або ненадання показників лічильників та неможливості зчитати ці показники дистанційно, обсяг спожитої електроенергії вираховується за середнім значенням добового споживання енергії за розрахунковий місяць. 

 

За чий рахунок здійснюється планова повірка, ремонт, огляд тощо приладу обліку?

Процедури повірки, обслуговування та ремонту (зокрема демонтаж, транспортування та монтаж) побутових приладів обліку спожитої електроенергії здійснюються за рахунок оператора системи розподілу (далі - ОСР), який обслуговує дану господарсько-житлову ділянку (детальніше - п. 2.5.4. Кодексу комерційного обліку). Це стосується як приладів, що належать фізичним особам, у тому числі співвласникам багатоквартирного будинку, так і приладів власне ОСР.

У випадку із комерційним обліком електроенергії, що відбувається за запитом або відповідно до нормативно-правових актів, вартість обслуговування сплачує замовник. 

 

Обслуговування та інші дії (наприклад, планова заміна), що пов’язані з технічною підтримкою розрахункових засобів, відбуваються на підставі комерційного договору між споживачем і постачальником енергії, що є обов’язковим документом для дозволу на підключення електроустановки до мережі. 


Перелік послуг комерційного обліку є на сайті кожного ОСР. Так, Tolk пропонує окремі варіанти енергетичних рішень для вашої оселі та бізнесу

Як отримати рахунок на оплату електроенергії (паперовий; особистий кабінет)?

Сьогодні існує два варіанти отримання рахунку за спожиту електроенергію. Класичний - отримати рахунок поштою безпосередньо від постачальника. Рахунки надсилаються після закінчення терміну передачі показників лічильників. 

Сучасний - самостійно сформувати рахунок на оплату в особистому кабінеті на офіційному сайті ОСР. Важливо: побутові та непобутові споживачі мають різні типи особистих кабінетів. 

Хто відповідає за цілісність та збереження електролічильника?

Відповідальність за збереження і цілісність електролічильників покладається на власника, користувача (користувачів) або організацію, на території якої вони встановлені. Відповідальність поширюється й на пломби, індикатори впливу та будь-яке інше обладнання, встановлене на приладах обліку.

Як формується ціна на електроенергію (з чого складається)?

При розрахунку ціни використовують такі основні складові:

  1. Собівартість електричної енергії (прогнозована ціна закупівлі, сформована за ринковими правилами);

  2. Тариф на передачу електричної енергії ПрАТ "НЕК "Укренерго" (єдиний для всієї країни, визначається НКРЕКП);

  3. Тариф на розподіл електричної енергії (визначається НКРЕКП для кожного класу споживачів окремо);

  4. Тариф на послуги постачальника (вартість послуг постачальника);

Альтернативна енергетика (Малі сонячні електростанції)

Відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії побутовий споживач  має право на встановлення у своєму приватному домогосподарстві генеруючої установки, призначеної для виробництва електроенергії з енергії сонячного випромінювання та/або енергії вітру. Величина такої установки не має перевищувати 30 кВт. Виробництво електроенергії з такої установки можливе без відповідної ліцензії. Також споживач може продавати вироблену енергію постачальнику універсальних послуг за «зеленим» тарифом. Обсяг продажу має перевищувати місячне споживання електроенергії домогосподарством продавця. 

Про особливості виробництва електричної енергії в умовах роздрібного ринку більше інформації в розділі ХІ Правил роздрібного ринку електричної енергії

Відновлення постачання електричної енергії

Відновлення тимчасового припинення/обмеження розподілу електричної енергії здійснюється оператором систем розподілу за зверненням Користувача протягом 5 робочих днів з дати оплати послуги з відновлення електроживлення.

Відновлення електроживлення електроустановок споживача, електроживлення яких було припинене з підстав, зазначених у пунктах 7.5 та/або 7.6 ПРРЕЕ, здійснюється оператором системи у порядку, визначеному Кодексом систем розподілу, протягом 3 робочих днів у містах та 5 робочих днів у сільській місцевості після отримання від ініціатора відключення інформації про усунення споживачем порушень, що підтверджується відповідним документом учасника ринку, на вимогу якого здійснювалося припинення електроживлення. Про усунення причин відключення ініціатор такого відключення повідомляє оператора системи в день отримання такої інформації.

Витрати оператора системи на здійснення робіт з припинення та відновлення електроживлення електроустановки споживача (повторне підключення електроустановки) покриваються за рахунок коштів ініціатора здійснення цих робіт, які відшкодовуються йому споживачем.

У разі припинення електроживлення побутовому споживачу через заборгованість з оплати за спожиту електричну енергію, побутовим споживачем не відшкодовуються витрати з припинення та відновлення електроживлення ініціатору цих робіт у таких випадках:

- станом на момент оформлення попередження розмір заборгованості побутового споживача з оплати за спожиту електричну енергію менший, ніж розмір половини прожиткового мінімуму для працездатних осіб;

- побутовим споживачем протягом двох розрахункових періодів, що передують дню відключення, здійснено повну оплату спожитої електричної енергії.

Відновлення електроживлення електроустановки, яка була відключена за заявою її власника, здійснюється за заявою власника цієї електроустановки протягом 5 робочих днів після оплати власником цієї електроустановки оператору системи послуги з підключення.

Умови та порядок припинення постачання електричної енергії споживачу

Припинення повністю або частково електроживлення споживачу здійснюється згідно з Правилами роздрібного ринку електричної енергії:

- оператором системи розподілу за умови попередження споживача не пізніше, ніж за 5 робочих днів до дня відключення;

- електропостачальником за умови попередження споживача не пізніше, ніж за 10 робочих днів до дня відключення.

Оператор систем розподілу не розглядає заперечення щодо припинення електроживлення або звернення щодо неправомірності дій електропостачальника від споживачів електричної енергії. Припинення/обмеження розподілу електричної енергії не звільняє Користувача від зобов’язання оплати вартості послуг за договором про надання послуг з розподілу електричної енергії.

Попередження про припинення повністю або частково постачання (розподілу або передачі) електричної енергії оформлюється після встановлення факту наявності підстав для вчинення вказаних дій та надається споживачу окремим письмовим повідомленням, у якому зазначаються підстава, дата і час, з якого електропостачання буде повністю або частково припинене. Датою отримання таких попереджень буде вважатися дата їх особистого вручення, що підтверджується підписом одержувача та/або реєстрацією вхідної кореспонденції, або третій календарний день від дати отримання поштовим відділенням зв’язку, в якому обслуговується одержувач (у разі направлення поштою рекомендованим листом).

Після одержання попередження Користувач зобов’язаний вжити комплекс заходів, спрямованих на запобігання травматизму, загибелі тварин, пошкодженню обладнання, негативним екологічним та іншим наслідкам.

Обмеження/припинення розподілу електричної енергії відповідному Користувачу має проводитися за умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності та якості електропостачання інших Користувачів. У разі відсутності технічної можливості виконання умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності та якості електропостачання інших Користувачів (унаслідок застосування відповідної схеми електропостачання) Користувач, надання послуг з розподілу якому має бути обмежене або припинене, зобов’язаний надати доступ до власних електроустановок уповноваженим представникам ОСР для вибіркового відключення струмоприймачів з наступним пломбуванням пристроїв їх підключення.

У разі усунення споживачем в установлений строк порушень, що завчасно (до дня відключення) підтверджується належним чином, постачання електричної енергії споживачу не припиняється.

У разі закінчення строку дії договору або розірвання договору про надання послуг з розподілу електричної енергії припинення розподілу електричної енергії здійснюється ОСР (без додаткового попередження) протягом 5 робочих днів з дати закінчення строку дії договору/розірвання договору.

У разі самовільного підключення споживачем струмоприймачів або збільшення величини потужності понад величину, визначену умовами договору з оператором системи, приєднання струмоприймачів поза розрахунковими засобами комерційного обліку, зниження показників якості електричної енергії з вини споживача до величин, які порушують нормальне функціонування електроустановок оператора системи та інших споживачів, невиконання припису уповноваженого представника відповідного органу виконавчої влади, який стосується вищенаведених порушень, оператор системи має право без попередження повністю припинити споживачу електроживлення після оформлення у встановленому Правилами роздрібного ринку електричної енергії порядку акта про порушення.

При виявленні факту приєднання споживачем струмоприймачів поза розрахунковими засобами комерційного обліку оператор системи має право припинити електроживлення лише безоблікового приєднання до електричних мереж. Якщо неможливо усунути безоблікове приєднання під час оформлення акта про порушення, припиненню електроживлення підлягає об’єкт споживача в цілому, про що зазначається в акті.

Розподіл та постачання електричної енергії припиняється шляхом здійснення відключення електроустановки споживача, якщо такий є споживачем постачальника «останньої надії» та не уклав договір із новим електропостачальником по закінченню терміну договору про постачання електричної енергії постачальником «останньої надії».

Обмеження або припинення постачання електричної енергії захищеним споживачам здійснюється з дотриманням вимог порядку забезпечення постачання електричної енергії захищеним споживачам, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

У періоди, визначені порядком захисту вразливих споживачів, встановленим Кабінетом Міністрів України, забороняється відключення електроустановок вразливих споживачів через заборгованість.

Початок періоду захисту вразливих споживачів від відключення не є підставою для відновлення постачання електричної енергії вразливому споживачу, електроустановка якого була відключена в інші періоди із дотриманням процедури, передбаченої ПРРЕЕ.

Електроживлення електроустановок споживача може бути тимчасово припинене оператором системи для проведення планових робіт, пов'язаних з ремонтом устаткування та/або підключенням електроустановок нових споживачів. У разі виникнення аварійних ситуацій в електроустановках оператора системи електроживлення електроустановок споживача може бути припинене на час, що не перевищує визначений Правилами улаштування електроустановок для струмоприймачів споживача відповідної категорії.

Про дату, час та тривалість тимчасового припинення постачання електричної енергії оператор системи повідомляє споживачів та електропостачальників на вебсайті оператора системи не пізніше, ніж за 10 днів до дня його здійснення.

ОСР має право припиняти/обмежувати розподіл електричної енергії на час проведення планових ремонтів електроустановок та електричних мереж системи розподілу та проведення системних випробувань, здійснивши відповідні погодження та попередження відповідно до вимог Кодексу. У цьому випадку при отриманні від ОСР вимоги про самостійне обмеження/припинення споживання електричної енергії Користувач (споживач електричної енергії) зобов’язаний виконати вимогу ОСР та самостійно обмежити/припинити споживання електричної енергії.

У разі введення одного з графіків (ГАВ, ГПВ, СГАВ, АЧР, САВН), заходи з припинення або обмеження розподілу електричної енергії споживачеві мають здійснюватися шляхом поетапного обмеження для можливості завершення технологічного циклу виробництва та поступового розвантаження струмоприймачів до заданого рівня (з урахуванням вимог безпеки/аварійний рівень). Необґрунтоване невиконання споживачем заданих обсягів обмеження або самовільне переведення навантаження, заведеного під ГАВ, ГПВ, СГАВ, АЧР та САВН, на інші джерела живлення системи розподілу дає ОСР право після попередження споживача про невиконання встановленого режиму та невжиття ним заходів щодо зниження навантаження протягом 10 хвилин відключити споживача від джерела електропостачання. Відповідальність за можливі негативні наслідки такого відключення покладається на споживача.

Електроживлення електроустановки може бути припинене оператором системи за заявою власника цієї електроустановки у зазначений заявником термін (за погодженням з оператором системи) та на погоджений електропостачальником строк (який визначається власником електроустановки) після оплати власником цієї електроустановки оператору системи послуги з відключення.

У яких випадках ОСР може відключити користувача (споживача) електричної енергії?

Послуги з розподілу електричної енергії надаються Користувачу безперервно, крім випадків, передбачених договором про надання послуг із розподілу електричної енергії, Правил роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ), Кодексом систем розподілу (КСР).

ВИПАДКИ ПРИПИНЕННЯ РОЗПОДІЛУ ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ ЗГІДНО З КОДЕКСОМ СИСТЕМ РОЗПОДІЛУ:

1) за заявою Користувача:

- припинення (тимчасове або остаточне) експлуатації електроустановки;

- продаж/передача прав власності/користування на об’єкт Користувача;

- інші тимчасові причини припинення електропостачання (виконання будівельних, аварійно-відновлювальних робіт тощо);

2) за зверненням електропостачальника:

- припинення електроживлення Користувача (споживача електричної енергії) у випадках, визначених Правилами роздрібного ринку;

3) за ініціативою ОСР:

- закінчення строку дії/розірвання договору про надання послуг з розподілу електричної енергії;

- несплата та/або неповна оплата послуг згідно з умовами договору про надання послуг з розподілу електричної енергії;

- виявлення несанкціонованого відбору електричної енергії Користувачем або втручання в роботу засобів обліку електричної енергії або елементів системи розподілу;

- наявність заборгованості за несанкціонований відбір електричної енергії;

- несанкціоноване відновлення електроживлення Користувача (споживача електричної енергії);

- невиконання вимог припису уповноваженого представника органу виконавчої влади, на який покладено відповідні обов’язки згідно із законодавством України, щодо усунення незадовільного технічного стану електроустановок Користувачів, який загрожує аварією, пожежею та/або створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню та навколишньому середовищу;

- недопущення до електроустановок Користувача, пристроїв релейного захисту, автоматики та зв’язку, які забезпечують регулювання навантаження в енергосистемі, та/або розрахункових засобів обліку електричної енергії уповноважених посадових осіб органів виконавчої влади та/або ОСР, на яких покладено відповідні обов’язки згідно із законодавством України та/або договором;

- порушення Користувачем Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 1997 року № 209 (далі - Правила охорони електричних мереж), під час виконання робіт або провадження іншої діяльності поблизу електричних мереж унаслідок незабезпечення збереження електричних мереж, створення неналежних умов експлуатації зазначених електричних мереж, створення умов, наслідком яких можуть стати нещасні випадки від впливу електричного струму. Відключенню підлягають електроустановки та струмоприймачі Користувача, для електрозабезпечення яких використовуються електричні мережі, щодо яких Користувачем порушуються Правила охорони електричних мереж;

- проведення планових ремонтів електроустановок та електричних мереж системи розподілу;

- проведення системних випробувань;

- у разі несплати споживачем заборгованості за договором про постачання електричної енергії або договором про користування електричною енергією, правонаступником за якими є ОСР;

- у разі несвоєчасної сплати замовником остаточного розрахунку відповідно до умов договору про приєднання (для випадків зміни технічних параметрів);

4) за ініціативою адміністратора комерційного обліку:

- невиконання обґрунтованих вимог щодо приведення засобів розрахункового обліку до вимог щодо технічного стану, передбачених Кодексом комерційного обліку;

5) за форс-мажорних обставин:

- застосування графіків та протиаварійних систем зниження електроспоживання з метою запобігання порушенню режиму роботи ОЕС України;

- аварійні перерви електропостачання.

Регуляторне середовище
Порядок відновлення постачання електричної енергії споживачу

Пунктом 7.12. розділу VII ПРРЕЕ визначено, що відновлення електроживлення електроустановок споживача, електроживлення яких було припинено з підстав, зазначених у пункті 7.5. цього ж розділу ПРРЕЕ, здійснюється оператором системи у порядку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом систем розподілу, протягом 3 робочих днів у містах та 5 робочих днів у сільській місцевості після отримання від ініціатора відключення інформації про усунення споживачем порушень, що підтверджується відповідним документом учасника ринку, на вимогу якого здійснювалося припинення електроживлення. Про усунення причин відключення ініціатор такого відключення повідомляє оператора системи в день отримання такої інформації.

Витрати оператора системи на здійснення робіт з припинення та відновлення електроживлення електроустановки споживача (повторне підключення електроустановки) покриваються за рахунок коштів ініціатора здійснення цих робіт, які відшкодовуються йому споживачем (крім випадків, визначених цим пунктом),  якщо припинення постачання (розподілу або передачі) електричної енергії споживачу здійснювалося у встановленому цими Правилами порядку.

Оператор системи протягом одного робочого дня після виконання робіт з припинення або відновлення електроживлення електроустановок споживача повідомляє електропостачальника споживача та адміністратора комерційного обліку про виконання таких робіт.

Відновлення електроживлення електроустановки, яка була відключена за заявою її власника, здійснюється за заявою власника цієї електроустановки протягом 5 робочих днів після оплати власником цієї електроустановки оператору системи послуги з підключення (п.7.13. розділу VII ПРРЕЕ).

Про регуляторне середовище

Посилання на корисні ресурси:

https://ua.energy/ – Оператор системи передачі, адміністратор коммерційного обліку

https://www.nerc.gov.ua/ – НКРЕКП

https://www.kmu.gov.ua/ Кабінет Міністрів України

http://mpe.kmu.gov.ua/ Міністерство Енергетики України

https://www.oree.com.ua/ – Оператор Ринку

https://amcu.gov.ua/ Антимонопольний комітет України

 

Отримати вигідну пропозицію
Отримати вигідну пропозицію
Відправити запит

Поставки в кожен куточок України
flash!
flash_white flash_white
м. Київ
flash_white flash_white
Закарпатська обл.
flash_white flash_white
Волинська обл.
flash_white flash_white
Київська обл.
flash_white flash_white
Вінницька обл.
flash_white flash_white
Дніпропетровська обл.
flash_white flash_white
Донецька обл.
flash_white flash_white
Запорізька обл.
flash_white flash_white
Луганська обл.
flash_white flash_white
Львівська обл.
flash_white flash_white
Миколаївська обл.
flash_white flash_white
Одеська обл.
flash_white flash_white
Рівненська обл.
flash_white flash_white
Харківська обл.
flash_white flash_white
Херсонська обл.
flash_white flash_white
Житомирська обл.
flash_white flash_white
Івано-Франківська обл.
flash_white flash_white
Кіровоградська обл.
flash_white flash_white
Полтавська обл
flash_white flash_white
Сумська обл.
flash_white flash_white
Тернопільська обл.
flash_white flash_white
Хмельницька обл.
flash_white flash_white
Черкаська обл.
flash_white flash_white
Чернігівська обл.
flash_white flash_white
Чернівецька обл.
Дякуємо за заповнену форму! Спеціаліст зв`яжеться з вами найближчим часом.