Інформаційний портал
Найперше, що потрібно знати — до кого звертатися, якщо раптово у вашому будинку чи квартирі зникло світло. У кожному окремому випадку це можуть бути різні організації. Пропонуємо вашій увазі найпоширеніші ситуації та варіанти дій:
ВАРІАНТ 1
Якщо світло відсутнє тільки у вашому будинку чи квартирі, то спочатку необхідно перевірити будинкові (квартирні) автомати чи запобіжники. Якщо при включених автоматах (запобіжниках) світло не з’явилося, тоді вже слід викликати фахівця (приватного електрика) або спеціалізовану організацію, яка надає послуги з обслуговування електропроводки. Звертаємо вашу увагу: електромережі всередині будинку (квартири) не відносяться до компетенції оператора системи розподілу в частині їх обслуговування.
ВАРІАНТ 2
Якщо відсутнє світло у вас та ваших сусідів у межах одного багатоквартирного будинку, необхідно звертатися до голови ОСББ чи житлово-експлуатаційної компанії, яка обслуговує ваш будинок. Електромережі всередині будинку, поза вашою квартирою, є у власності та обслуговуванні ОСББ чи ЖЕКу. Власники об'єктів благоустрою забезпечують освітлення цих об'єктів відповідно до вимог норм і правил (стаття 29 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів»).
ВАРІАНТ 3
Якщо відсутнє світло на сходовій клітині або перед багатоквартирним будинком, необхідно звертатись до голови ОСББ чи житлово-експлуатаційної компанії, яка обслуговує ваш будинок. Забезпечення утримання, належного функціонування та збереження освітлювальних приладів на території об'єктів благоустрою, впровадження енергозберігаючих технологій та обладнання здійснюються балансоутримувачами цих об'єктів благоустрою (стаття 29 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів»).
ВАРІАНТ 4
Відсутнє вуличне освітлення. Необхідно звертатись до місцевих органів виконавчої влади, оскільки організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом (стаття 20 ЗУ «Про благоустрій населених пунктів»).
ВАРІАНТ 5
Немає освітлення у цілому мікрорайоні чи на цілій вулиці. У такому разі слід звертатися до вашого оператора системи розподілу.
Постачання електроенергії споживачам здійснюється ліцензованими електропостачальниками за умови укладення договору.
Для забезпечення постачання електричної енергії споживачам електропостачальники здійснюють купівлю-продаж енергії за двосторонніми договорами та/або на ринку "на добу наперед", внутрішньодобовому ринку і на балансуючому ринку, а також шляхом імпорту. Постачання енергії електропостачальниками здійснюється з дотриманням правил роздрібного ринку. Умови, права та обов’язки сторін визначаються договором постачання електричної енергії споживачу. Детальніше про положення договору тут
Існують певні відмінності в процедурі укладення договору для фізичних та юридичних осіб. У разі укладання договору для дому потрібно обрати вигідну для вас комерційну пропозицію, ознайомитися з умовами договору про постачання електроенергії та заповнити заяву на приєднання, у якій вказати обрану вами комерційну пропозицію. Разом із заявою кожен ОСР вимагає надати ряд документів, необхідних для укладення договору. Їх перелік необхідно уточнювати безпосередньо у ОСР. Якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх умов, то договір вважається укладеним з дати відкриття особового рахунка за об'єктом споживача або внесення змін до цього договору.
Укладаючи договір для бізнесу, варто звернути увагу на тип споживання електроенергії. Якщо ви споживач універсальної послуги, вам необхідно зазначити про це у договорі. Якщо ви споживач за вільними цінами, то ви укладаєте звичайний договір про постачання електричної енергії. В усьому іншому порядок дій однаковий для обох типів споживачів: обираєте вигідну для вас комерційну пропозицію, ознайомлюєтеся з умовами договору про постачання електроенергії, заповнюєте заяву на приєднання, у якій вказуєте обрану вами комерційну пропозицію. До заяви додаєте перелік документів, які вимагає ОСР для укладення договору. Зверніть увагу: якщо ви користуєтеся сервісом електронного документообігу, то вам необхідно надати підписані документи відповідно до обраного сервісу електронного документообігу. Якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх умов, то договір вважається укладеним з дати відкриття особового рахунка за об'єктом споживача або внесення змін до цього договору.
Перший дієвий спосіб - встановити диференційований прилад обліку (двозонний чи тризонний). Це сучасний лічильник, який веде облік спожитої електроенергії відповідно до періоду доби. Таким чином споживач оплачує вартість електроенергії за різними тарифами в залежності від часу, коли вона була спожита (вночі - дешевше, вдень - звичайний тариф, в пік - дорожче (при тризонному обліку)). Такий лічильник рахує електроенергію не просто по кількості спожитих кВт*годин, а запам'ятовує скільки електроенергії було спожито у конкретний час доби. Відповідно до цього можна пристосувати свій побут (наприклад, вмикати пральну чи посудомийну машину вночі) і значно зекономити.
Ще один варіант заощаджень на електроенергії - перехід на енергоефективну техніку та енергозберігальні лампи. Побутові електроприлади мають спеціальне маркування від класу А до G, де клас «А++» - найбільш енергоощадний. Так, обравши побутову техніку класу «А» або «А+», Ви на 30-50% зменшите споживання електроенергії навіть порівняно з приладами класу «В». А поєднавши це із встановленням у власній оселі енергоощадних ламп, які слугують у 5-8 разів довше і споживають у 10 разів менше при тому ж рівні освітлення, ви заощаджуватимете майже половину від сьогоднішніх рахунків за електроенергію.
Більше додаткових заходів для енергозбереження можна знайти тут
Диференційований прилад обліку (двозонний/тризонний прилад обліку) – це сучасний лічильник, який дозволяє вести облік спожитої електричної енергії окремо за кожним вказаним періодом (зоною доби). Відповідно, лічильник дозволяє споживачу оплачувати вартість спожитої електричної енергії за різними тарифами залежно від проміжку часу, коли була спожита електроенергія (вночі – дешевше, вдень – за звичайним тарифом, у пік – дорожче, – при тризонному обліку).
Багатотарифні лічильники встановлюють з метою економії електроенергії в помешканні. Який саме лічильник встановлювати – двозонний чи тризонний – ви маєте вирішувати самі з огляду на своє споживання!
При встановленні двозонного лічильника споживання електричної енергії ділиться на два періоди: вдень, з 7 до 23-ї години, споживач сплачує за електроенергію за повним тарифом, а вночі – за коефіцієнтом 0,5, тобто, отримуватиме знижку у 50 %.
При встановленні тризонного приладу облік споживання електричної енергії ділиться на три періоди. У години масового споживання, з 8-ї до 11-ї та з 20 до 22-ї, електроенергія коштує на 50% дорожче від звичайного тарифу. Вночі – з 23-ї години до 7-ї години ранку – споживач отримує 60 % знижки від повного тарифу (застосовується коефіцієнт 0,4). В інший час – з 7-ї до 8-ї, з 11-ї до 20-ї, з 22-ї до 23-ї – діє повний тариф. Більше інформації тут
Для побутових споживачів багатоквартирних будинків та індивідуальних побутових споживачів, що споживають понад 250 кВт*год на місяць - із 1-го січня 2021 року Кабінетом Міністрів України встановлено єдину фіксовану ціну – 1,68 грн за 1 кВт·год. Для власників дво- чи тризонних лічильників до встановленої єдиної фіксованої ціни застосовуються коефіцієнти.
За двозонними тарифами - 0,5 від фіксованої ціни з 23-ї до 7-ї години і повний тариф з 7-ї до 23-ї години.
За тризонними тарифами - коефіцієнт 1,5 з 8-ї до 11-ї години і з 20-ї до 22-ї години (пікове навантаження на електромережу), коефіцієнт 0,4 з 23-ї до 7-ї години і повний тариф у напівпіковий період.
Для індивідуальних побутових споживачів, що споживають менше 250 кВт*год на місяць, єдина ціна з 1 жовтня 2021 року становить 1,44 грн за 1 кВт·год.
Для малих непобутових споживачів ціна на універсальні послуги становить 17,2 грн за 1 кВт·год.
Ціни на “зелену” електроенергію:
Сонячні генеруючі установки потужністю не більше 30 кВт - 5,35 грн за 1 кВт·год.
Вітро-сонячні генеруючі установки потужністю не більше 50 кВт - 4,04 грн за 1 кВт·год.
Зміна постачальника електроенергії – це крок, який кожен споживач робить з огляду на переваги одного постачальника над іншим. Якими можуть бути ці переваги і на що треба звертати увагу?
Перше й основне, що слід пам’ятати, це те, що при такій зміні у сенсі постачання самого продукту нічого не змінюється – електроенергію ви отримуватимете ту ж саму, мережі, якими вона передається, також одні для всіх споживачів.
Суттєво відрізнятися можуть послуги та сервіси, які надає той чи інший постачальник. А саме:
- Сучасні онлайн-сервіси та послуги, які допомагають економити час, зусилля, є зручними та легкими в користуванні: сервіс для дистанційної оплати рахунків (споживач може швидко і легко оплачувати рахунки за спожиті енергоносії, в тому числі переважно без комісії); сервіс подачі документів онлайн за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП); сервіс для дистанційного укладання угоди на постачання послуг; сервіс для отримання довідок від постачальника в режимі онлайн, подача онлайн- запиту на виготовлення документів чи довідок та отримання їх в ЦОКах, послуга з інформування громадян про стан рахунку, послуги з консультування споживачів за допомогою кол-центрів та Інформаційно-консультаційних центрів.
- Електронна абонентська книжка/Особистий кабінет для Дому. За допомогою цього сервісу побутовий споживач може: переглядати та контролювати проведене нарахування за спожиту електроенергію та природній газ; проаналізувати споживання електричної енергії та природного газу за попередні періоди; переглянути тарифи, за якими проводяться розрахунки; сформувати рахунок для сплати за електроенергію та природній газ, роздрукувати такі у разі потреби; сплачувати за спожиту електроенергію БЕЗ КОМІСІЇ!!!відслідковувати надходження коштів по проведеному платежу; надіслати до постачальника запит та отримати відповідь, не звертаючись до центрів обслуговування клієнтів, дистанційно!
- Центри обслуговування клієнтів, які створені в районах з метою наближеності до споживача та надання йому максимального спектру послуг: електронна черга; консультування за особистої присутності споживача; видача документів на онлайн-запити.
Пунктом 7.12. розділу VII ПРРЕЕ визначено, що відновлення електроживлення електроустановок споживача, електроживлення яких було припинено з підстав, зазначених у пункті 7.5. цього ж розділу ПРРЕЕ, здійснюється оператором системи у порядку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом систем розподілу, протягом 3 робочих днів у містах та 5 робочих днів у сільській місцевості після отримання від ініціатора відключення інформації про усунення споживачем порушень, що підтверджується відповідним документом учасника ринку, на вимогу якого здійснювалося припинення електроживлення. Про усунення причин відключення ініціатор такого відключення повідомляє оператора системи в день отримання такої інформації.
Витрати оператора системи на здійснення робіт з припинення та відновлення електроживлення електроустановки споживача (повторне підключення електроустановки) покриваються за рахунок коштів ініціатора здійснення цих робіт, які відшкодовуються йому споживачем (крім випадків, визначених цим пунктом), якщо припинення постачання (розподілу або передачі) електричної енергії споживачу здійснювалося у встановленому цими Правилами порядку.
Оператор системи протягом одного робочого дня після виконання робіт з припинення або відновлення електроживлення електроустановок споживача повідомляє електропостачальника споживача та адміністратора комерційного обліку про виконання таких робіт.
Відновлення електроживлення електроустановки, яка була відключена за заявою її власника, здійснюється за заявою власника цієї електроустановки протягом 5 робочих днів після оплати власником цієї електроустановки оператору системи послуги з підключення (п.7.13. розділу VII ПРРЕЕ).
Посилання на корисні ресурси:
https://ua.energy/ – Оператор системи передачі, адміністратор коммерційного обліку
https://www.nerc.gov.ua/ – НКРЕКП
https://www.kmu.gov.ua/ Кабінет Міністрів України
http://mpe.kmu.gov.ua/ Міністерство Енергетики України
https://www.oree.com.ua/ – Оператор Ринку
https://amcu.gov.ua/ Антимонопольний комітет України