«Актуальне інтерв’ю»: Наталія Німець (Tolk) – про важливість вчасної оплати спожитої електроенергії
Чому важливо вчасно і в повному обсязі оплачувати спожиту електроенергію? Чи відключатимуть боржників за спожиті комунальні послуги? Яка процедура попереджень та відключень? Ці та інші питання журналістка «21 каналу Унгвар» Євгенія Фанта обговорювала з директоркою ТОВ «Закарпаттяенергозбут» (Група Tolk) Наталією Німець.
Подаємо скорочену версію з викладанням основних новації та посилання на повний запис розмови.
Пані Наталю, уряд нещодавно схвалив рішення, що у зонах, де не ведуться бойові дії, можна буде відключати боржників за несплату комунальних послуг. Цей документ викликав дуже жваве обговорення у соцмережах. Розкажіть, будь ласка, детальніше: чого чекати і кому боятися?
29 грудня 2023 року Кабмін прийняв Постанову № 1405, згідно з якою в тому разі, якщо у побутових споживачів є заборгованість за комунальні послуги, зокрема й за електроенергію, постачальники мають можливість подавати таких споживачів на відключення, як це передбачено Правилами роздрібного ринку. Це стосується територій, де не ведуться бойові дії й де не окупована територія.
Уряд скасував мораторій на відключення через низку причин, і основна з них – накопичення заборгованості за спожиті комунальні послуги, яке є досить суттєвим. Заборгованість зростає, а в той же час на виробництво та постачання електроенергії необхідні ресурси.
Відзначу, що відключення – це останній крок, на який ми хотіли б піти. Тому наразі проводимо активну роз’яснювальну роботу з проханням, щоб ті споживачі, які мають можливість, максимально мобілізували фінансові зусилля та оплатили спожиту електроенергію, щоб не допускали відключень.
Чи багато боржників на Закарпатті? І через яку суму заборгованості загрожує відключення?
Із 440 тисяч абонентів, які є у нашому краї, 110 тисяч боргують за електроенергію, а це четверта частина. Загальна сума боргів – близько 150 мільйонів гривень. Зрозуміло, що боржників багато, тому поки будемо працювати із найбільшими сумами заборгованості.
Загалом, суми дуже різні: є споживачі, які боргують 50, 30 тисяч гривень, а є й менше. Тому першим етапом буде проводитись робота з тими, у кого найвищі суми боргів. Але ще раз наголошую: краще оплатити і не доводити до відключення, бо воно тягне ще додаткові витрати.
ТОВ «Закарпаттяенергозбут» (Група Tolk) вдячне тим, хто розраховується за електроенергію вчасно і в повному обсязі. Це сьогодні потужна підтримка економіки нашої держави!
Чи повідомляєте людей про те, що у них борг? Яка взагалі ця процедура?
Процедура повідомлення та попередження про відключення передбачена Правилами роздрібного ринку постачання електроенергії. Загалом усіх, хто має заборгованість, ми маємо попередити. Попередження споживачам надсилаємо у вигляді рекомендованого листа через «Укрпошту» і, на жаль, маємо багато повідомлень, що споживачі не приходять забирати листи. З огляду на це звертаю увагу: якщо попередження потрапило на поштове відділення, де обслуговується боржник (ми це бачимо за спеціальним трекером), у нас з’являється підтвердження, що ми попередили споживача. Від цього моменту є 10 днів до подачі боржника на відключення. Тому просимо не ігнорувати повідомлення.
Відзначу, що ми загалом проводимо потужну інформаційну роботу з приводу недопущення відключень від електропостачання, інформуємо про це через ЗМІ, соцмережі тощо. Також надсилаємо тим споживачам, котрі зареєстровані у постачальника зі своїм мобільним телефоном, смс-повідомлення про стан рахунку, про заборгованість, якщо така існує. Відстежувати все це споживачі можуть і в Особистому кабінеті: це досить зручно, бо не потрібно очікувати повідомлень.
Суми 30-50 тисяч заборгованості – чималі. Але знаємо, що зазвичай пенсіонери, літні люди, часто малозабезпечені родини є справними платниками. Тобто боржники, можна зробити висновок, переважно заможні люди. Чи з’ясовуєте ви, чому ж вони не платять?
Відзначу, що на державному рівні розроблені та діють програми державної підтримки споживачів, котрі перебувають у скрутному матеріальному становищі, мають малі доходи – для них діє, зокрема, програма субсидій. Ті, хто їх оформив, зазвичай оплачують за електроенергію, бо можуть залишитися без субсидій. І пенсіонери теж сплачують. Але є й такі споживачі, котрі знаходять різні причини, щоб не платити, і, на жаль, оцінити, чому так сталося – дуже важко. Поки не було рішення щодо відключень, ми проводили претензійно-позовну роботу і максимально подавали справи щодо суттєвих боржників до суду.
Зазвичай, якщо споживач звертається, ми намагаємося увійти в його ситуацію і з’ясувати можливості розрахунку за електроенергію, відтак укладаємо окремий договір на погашення заборгованості на певний термін. Але при цьому наголошуємо: споживачеві потрібно буде оплачувати і частину боргу, і поточне споживання, тобто, щомісяця буде фактично подвійна оплата. Але все одно це буває легше, ніж оплатити всю суму боргу одразу.
Наскільки пригадую, компанія розробила й власну ініціативу на підтримку тих споживачів, котрим складно розрахуватися за спожиту електроенергію. Нагадайте про це, будь ласка.
Справді, Група компаній Tolk розробила проєкт під назвою «Робіть світлі справи», спрямований на підтримку тих сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, втратили годувальника тощо. Ця ініціатива – свого роду як «підвішена кава»: хто хоче допомогти таким родинам, може оплатити за них електроенергію. Дані про борги таких сімей розміщуємо на нашому сайті, при цьому не вказуємо персональні дані споживачів.
Чи багато тих, хто робить такі «світлі справи»?
Хочу дуже подякувати тим сумлінним платникам, які ще й допомагають іншим. У нас уже кілька сотень таких оплачених рахунків. Є й невеликі суми, є й досить значні. Ми щиро вдячні всім українцям за згуртованість і допомогу таким сім’ям!
Нагадайте ще раз, чому так важливо вчасно і в повному обсязі оплачувати спожиту електроенергію?
На виробництво електроенергії потрібні ресурси – вугілля, мазут тощо, тобто, електроенергія не виникає з повітря, на її генерацію потрібні кошти. І це саме ті кошти, які сплачуємо ми з вами.
Електроенергія – це товар, Так, цей товар не можна взяти в руки, його можна порівняти хіба що з інтернет- чи мобільним зв’язком. Але їх ми й не думаємо не оплачувати… На жаль, без електроенергії не буде не тільки можливості вийти в глобальну мережу чи поспілкуватися з рідними, але не буде й тепла та комфорту, і як без цього всього погано ми відчули минулого року. Тому завжди просимо споживачів розраховуватися вчасно – це запорука того. що й завтра в наших домівках буде електроенергія, а з нею і звичний усім комфорт.
Повний запис інтерв’ю можна переглянути на YouTube
Tolk | Facebook | Instagram | Linkedin