Оксана Гентіш: «Волиняни заборгували 46 млн грн за електроенергію»
Майже 18 тисяч мешканців Волині зараз мають протерміновану заборгованість за електроенергію. Це майже вдвічі більше, ніж було до початку повномасштабного вторгнення росії в Україну. Від початку року вже попередили про можливе відключення від електропостачання 1 511 абонентів. З них оплатили борги до дня припинення — 543, а 303 споживачів уже відключили за неоплату раніше спожитої електроенергії.
Які причини виникнення такої ситуації? Хто боргує і яка найбільша сума боргу за електроенергію сформувалась за майже 2 роки, поки діяв мораторій на відключення від електропостачання, запроваджений Урядом на початку повномасштабного вторгнення росіян в Україну? Як відбувається відключення через борги? Про все це директорка ТОВ «Волиньелектрозбут» (Група Tolk) Оксана Гентіш говорила з журналісткою Суспільного мовника Ольгою Шарутою у передачі «Тема дня».
Директорка ТОВ «Волиньелектрозбут» нагадала, що з 1 січня 2024 року Уряд скасував мораторій на застосування відключень за борги за житлово-комунальні послуги. І фактично зараз у разі неоплати постачальники цих послуг можуть припиняти обслуговування.
«Очевидно, що Уряд свого часу пішов на такий крок, як відключення, щоб якось підтримати українців. Але, на жаль, чомусь частина наших співгромадян сприйняла цей мораторій як дозвіл не платити. Хоча ми всі розуміємо, що електроенергія — товар, який так само потрібно виробляти, як і будь-що інше. Тобто, світло в наших розетках і лампочках має свою ціну так само, як і харчі в супермаркеті. І щоб виробити енергію на електростанціях, необхідно видобути чи придбати вугілля, мазут, ядерне паливо; потім цю електроенергію ще потрібно передати високовольтними та розподільчими мережами до кожного будинку. Щоб вона була в нас постійно, ці мережі потрібно підтримувати в належному стані, ремонтувати, а станціям — мати запас палива на складах і обслуговувати обладнання. Електроенергія має ціну і цінність», — нагадала директорка ТОВ «Волиньелектрозбут».
За майже 2 роки повномасштабної війни у побутових клієнтів ТОВ «Волиньелектрозбут» борги збільшились майже вдвічі. Близько 18 тисяч волинян боргують чималі суми. Понад 15 мільйонів становить борг тих, хто не платив довше, ніж 3 місяці. А якщо взяти всю суму — 46 мільйонів гривень боргу волинян.
«Борги споживачів за спожиту електроенергію вже стали критичними для енергобезпеки й Уряд, з огляду на ситуацію по всіх областях, був змушений скасувати мораторій на відключення. Залишилась заборона на відключення через борги споживачів лише на окупованих територіях та в зонах активних бойових дій. Із 1 січня 2024 року за електричну енергію, а також за інші комунальні послуги потрібно сплачувати вчасно і повністю. Бо якщо буде заборгованість, то постачальник може і має право припинити постачання електричної енергії. Відповідно, ТОВ «Волиньелектрозбут» як постачальник електричної енергії був змушений ініціювати припинення постачання електроенергії тим побутовим споживачам, які мають великі суми боргів», — пояснила Оксана Гентіш.
Хто боргує найбільше? Ті споживачі, які живуть у сільській місцевості, чи ті, які живуть у місті?
Можна сказати, що ми знаємо кожного свого клієнта і навіть можемо узагальнити портрет боржника. Навіть під час карантинних обмежень через коронавірус були на зв'язку з абонентами. Фахівці ТОВ «Волиньелектрозбут» не припиняли роботу зі своїми клієнтами, пояснювали, телефонували, відвідували, зустрічались у центрах обслуговування та представництвах, з'ясовували, хто це і чому виникають борги, зверталися до судів. Тобто, ми все одно працювали зі своїми боржниками завжди, захищаючи принцип рівності всіх клієнтів. Адже платити — це обов'язок усіх користувачів.
І якщо так загалом підсумувати, хто боргує, то, як не дивно, пенсіонери і субсидіанти — люди, які мають обмежені фінансові ресурси — якраз сплачують відповідально і вчасно. Боргують переважно люди, які мають велике споживання, а отже, користуються потужною електротехнікою в своїх оселях. І багато хто з них чомусь вирішив, що можна користуватись і не сплачувати за електричну енергію, ніби держава дозволила це зробити.
Крім цього є такі клієнти, які вважають, що електроенергія в мережі є, як сонечко, — ніби вона просто так з'явилася і ніби вона весь час має бути безкоштовною. Але це не так, бо енергія має свою ціну!
Щодо міського чи сільського населення: дійсно, серед боржників найбільше споживачів у Луцькому районі, Ковельській та Нововолинській зонах. Тобто, сільське населення більш справно сплачує, вчасно, хоча і тут є винятки. Так само і серед жителів міст - є й платники, й боржники. Однозначно одне: найбільше боргують власники приватних будинків (неважливо, чи у місті, чи в селі), бо в них і споживання суттєво більше.
Є такі боржники, які боргують 30 000, 40 000 і навіть 55 000 грн. І це суми, що накопичені переважно за оці неповних два роки. Є такі особові рахунки, власники яких за цей період не заплатили жодної гривні. Є люди, які платять щомісяця по 200 грн, а споживають на 4 — 5 тисяч гривень. За нашими спостереженнями, до списків на відключення потрапили ті, хто споживає багато, не економить і не має наміру оплачувати.
Як працювали з боржниками до скасування мораторію на відключення за борги? І які додаткові форми роботи тепер можна використовувати зі зняттям заборони на відключення?
ТОВ «Волиньелектрозбут» використовує автоматичні дзвінки дзвони, якщо у нас наявні дані про номер телефону, ми телефонували особисто, просили розрахуватися, потім виїжджали, ми зустрічалися зі споживачами, надсилали листи з проханнями. Дуже багато публікацій робимо на своїх платіжних документах, які отримують усі споживачі, із закликом, щоб споживачмиі були свідомими. Ми усі повинні розуміти, що кожна сплачена гривня — це внесок кожної людини в енергонезалежність нашої країни. Якщо енергетика буде без коштів, не буде за що міняти обладнання, ремонтувати, то можуть бути перебої з електропостачанням у всіх. А ми маємо дуже тяжкий досвід минулого року, коли через масові обстріли українських енергооб'єктів ми усі мали відключення електроенергії. Знаємо, як це.
Більше про практику хочеться почути. Що буде застосовуватись зараз найближчим часом?
Якщо боржник має заборгованість, ми формуємо письмове попередження. Згідно з Правилами роздрібного ринку електричної енергії таке письмове попередження формується за 10 робочих днів до дати відключення. Відповідно, ми працюємо через таку єдину, загальноукраїнську електронну платформу DataHub робимо заявку в ній на відключення конкретного споживача. Інформація в цьому DataHub доступна операторам системи розподілу. На переважній більшості території Волинської області — це ПрАТ «Волиньобленерго». Частина споживачів ще є абонентами АТ «Укрзалізниця», вона має свої мережі й теж є оператором системи розподілу, а також ДП «Регіональні електричні мережі» — оператор в Нововолинську. Також повторне попередження про візит надсилає оператор системи розподілу — відповідно ПрАТ «Волиньобленерго» чи інший з названих — за 5 робочих днів.
Якщо споживач не виявив бажання отримати рекомендований лист на відділенні пошти, а ми надсилаємо, як правило, попередження через пошту, то згідно з нормами чинного законодавства, такий лист вважається врученим після триденного терміну очікування адресата. Три календарні дні. Відповідно, якщо до цього часу у нас не поступила оплата, ТОВ «Волиньелектрозбут» не має підстав відкликати заявку на відключення від мережі, і оператор системи розподілу на практиці має здійснити відключення.
Якщо споживач приніс квитанції чи ТОВ «Волиньелектрозбут» побачило кошти на банківському рахунку, то ми за день до відключення ще маємо можливість вилучити абонента зі списку боржників, зі списку на відключення. Якщо споживач приніс квитанцію запізно або показує квитанції вже, коли безпосередньо приїхала бригада на відключення, то це вже не є причиною не відключати згідно з Правилами роздрібного ринку електричної енергії. Датою оплати боргу вважається дата, коли кошти опинились на банківському рахунку постачальника, тобто ми її маємо побачити на рахунку ТОВ «Волиньелектрозбут». Тому порада не затягувати до останнього. Потім, якщо відключили споживача, щоб відновити йому електропостачання, то це — додаткові фінансові витрати.
Якраз хотіла уточнити, як зворотний процес відбувається?
Щоб відновити електропостачання, то споживач має відшкодувати оператору системи розподілу вартість оцих робіт з відключення та підключення. Це додаткові витрати для споживачів. Якщо відключають на лічильнику — близько 700 грн, а якщо відключають на опорі біля будинку — понад 2100 грн. Оператор системи розподілу, коли реалізовує відключення, то вони на місці орієнтуються на скільки вони мають доступ. Буває, що до лічильника споживач не допускає і вони можуть вимикати на опорі.
А інші мешканці, якщо мова про багатоквартирний будинок, не страждають?
Якщо мова про багатоквартирний будинок, то відключення здійснюється на лічильнику.
І розкажіть стосовно реструктуризації боргів, будь ласка. Як така система працює?
Система існує. Хочу зазначити, що на реструктуризацію держава давала 2 роки майже. Якщо споживач не міг сплачувати якийсь період, то він міг перекрити, десь накопичити, десь зекономити використання електроенергії. Кожен розумів, що використовує електроенергію і має за неї оплатити.
Якщо є поважні причини, наприклад, через хворобу. Якщо людина на лікуванні й не має змоги фізично провести розрахунок повністю?
Звісно, ми індивідуально підходимо до розгляду кожної ситуації. Річ у тому, що має бути документ. Треба підтвердити неплатоспроможність документом — до прикладу, довідку про склад сім'ї, про малозабезпеченість тощо — ми дивимось, хто зареєстрований, які доходи в них. Є чіткий перелік документів, які є необхідними для укладання договору реструктуризації. Якщо є вмотивовані причини, з яких людина не платила, ваш приклад із лікуванням, онкологія чи люди з інвалідністю, певні життєві обставини, звісно, що розуміємо серйозність ситуації. Але хочу сказати, що якщо в людини дохід понад 20 000 у місяць, вона не платила просто, без таких поважних причин, то реструктуризація не є можливою в такому випадку. Важливий фактор — задокументована неплатоспроможність.
Якщо все ж таки реструктуризувати борг і людина має підстави, то які це терміни?
Залежить від доходів такого споживача, від можливостей розраховуватись. Залежить від суми боргу. Але все-таки ми просимо, щоб ті люди які хочуть реструктуризувати заборгованість, мають оплатити мінімум третину боргу. Така умова, щоб все ж засвідчити намір далі сплачувати. І хочу додати, що разом з тим, коли людина укладає договір реструктуризації, то вона також повинна оплачувати поточне споживання, поточні рахунки щомісяця.
Підсумовуючи, що потрібно знати пересічному споживачеві на сьогоднішній момент? Той, хто, наприклад, платить ретельно — тут зрозуміло. Всі інші, які мають борги, але вирішили заплатити, то що робити?
Якщо є заборгованість, то це питання треба узгодити з постачальником. Спеціалісти ТОВ «Волиньелектрозбут» підкажуть шляхи вирішення і боржник зможе обрати, як йому розрахуватися. Якщо є певні життєві обставини, потрібно звернутись до постачальника і все-таки врегулювати ці питання, узгодити. Якщо ви попереджені про вимушене відключення вже на конкретне число, і знайшли вже кошти, маєте змогу розрахуватися, то будь ласка, зверніться до нас все одно. Будь-який центр обслуговування клієнтів чи представництво ТОВ «Волиньелектрозбут» працють у будні з 8:00 до 17:00, навіть у перерву на обід на 45 хвилин, то ми залишаємо людину, щоб була змога відповісти на ваші питання. Якщо десь в обід підійшла людина, щоб вона могла з кимось поспілкуватися. Це важливо. Якщо ви оплатили, то квитанції надайте, будь ласка, будь-яким способом — покажіть особисто чи надішліть фото, бо кошти не завжди попадають миттєво на наш рахунок. Тобто, коли оплата десь у сільській місцевості на пошті, наприклад, то це може бути більш тривалий проміжок часу на банківські операції. Тут не та ситуація, що можна легковажити. Варто прийти показати свої квитанції, що ви вже розрахувались, варто про це говорити.
Як борги впливають на роботу енергосистеми і підприємства?
Дуже негативно. Як би там не було, попри борги населення нам, ми зобов'язані вчасно оплачувати частину коштів НЕК «Укренерго», зобов'язані платити операторам системи розподілу в області. І ми шукаємо, як сплачувати. Бо можливі пориви ліній електропередачі, до прикладу — зараз вітер. Кожному оператору потрібно підтримувати мережі та обладнання в належному стані. Якщо ми не отримуємо кошти від клієнтів, то ми залучаємо кредитні кошти. Але ми свої обов'язки повинні виконувати.
Я ще хочу звернути увагу, що ця ціна на електроенергію для населення, яка зараз є — вона не є реальною, ринковою, бо реальна вартість електроенергії разом з витратами на передачу, на розподіл є в межах між 7,8—8,5 грн кВ/год. Залежить від того, яка вартість згенерованої електроенергії на ринку, а всі ми вдома платимо по 2,64 грн з ПДВ за кВ/год. Решту, оцю різницю між ринковою і тарифом для населення — це відшкодовується ДП «Гарантований покупець». Держава на себе взяла цей обов'язок, розуміючи, що людям важко платити зараз ринкову ціну.