Для споживача
Як працює ринок?
Як працює новий ринок електроенергії?
Згідно із Законом України «Про ринок електричної енергії», від 1 січня 2019 року в Україні почав діяти роздрібний ринок електричної енергії. Повномасштабний запуск нової моделі оптового ринку стартував 1 липня 2019 року.
Новий ринок - зобов’язання України в рамках імплементації Третього енергопакета ЄС. Метою реформи є відокремлення розподілу електричної енергії від її виробництва, передачі та постачання. Це європейська модель, яка створює нові можливості та вигоди для споживачів.
Про економію енергії і дещо більше
Якими були етапи реформування?
- Розділ обленерго на 2 частини: постачальника та оператора енергомереж. Також споживачі отримали право обирати постачальника.
- Зміна правил роботи генеруючих компаній. Тобто держава перестала бути єдиним покупцем і продавцем електроенергії, ринок перейшов до конкурентного механізму, за якого укладаються двосторонні договори між виробниками та споживачами, постачальниками.
Новий ринок електроенергії: основні зміни
- Запроваджено балансуючий ринок, на якому розраховують різницю між прогнозним і фактичним обсягом споживання і його вартістю.
- Також з’явився ринок «на добу вперед» і внутрішньодобовий ринок, на якому закуповується електроенергія на найближчі години. Крім того, існує ринок допоміжних послуг.
- Урядом на базі державного підприємства (ДП) «Енергоринок» створено 2 держпідприємства «Оператор ринку» та «Гарантований покупець».
- Для запуску ринку Нацкомісія, що здійснює держрегулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, внесла зміни в правила купівлі-продажу електроенергії на сегментах оптового ринку.
Схема роботи нового ринку електроенергії
Натисніть на фото, щоб його збільшити
Як вибрати постачальника?
Що потрібно знати, змінюючи постачальника?
Зміна постачальника електроенергії – це крок, який кожен споживач робить з огляду на переваги одного постачальника над іншим.
Якими можуть бути ці переваги і на що треба звертати увагу?
- наявність у компанії постачальника Ліцензії на постачання електроенергії;
- хороша репутаційна історія, розвинена інфраструктура: зручний сайт, сучасні центри обслуговування клієнтів, наявність контакт-центру;
- наявність доступних продуктів: пропозиції за фіксованою вартістю з постачання електроенергії, супутні продукти у вигляді газу, інші послуги в енергетиці (постачальник приймає всі ризики за ціною свого портфеля на себе, це можуть дозволити собі лише компанії, які мають фінансовий ресурс та попит на ринку);
- сучасні онлайн сервіси та послуги (можливість подавати заявку на постачання енергоресурсів онлайн, спілкування в онлайн-режимі, особистий кабінет для компаній);
- електронний документообіг – економія часу для керівників та бухгалтерів підприємств (використання систем електронного документообороту М.E.Doc та Вчасно).
Чим відрізняються послуги постачальників?
Суттєво відрізнятися можуть послуги та сервіси, які надає той чи інший постачальник. А саме:
1. Сучасні онлайн-сервіси та послуги, які допомагають економити час, зусилля, є зручними та легкими в користуванні: сервіс для дистанційної оплати рахунків (споживач може швидко і легко оплачувати рахунки за спожиті енергоносії, в тому числі переважно без комісії) сервіс подачі документів онлайн за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП) сервіс для дистанційного укладання угоди на постачання послуг; сервіс для отримання довідок від постачальника в режимі онлайн, подача онлайн- запиту на виготовлення документів чи довідок та отримання їх в ЦОКах,послуга з інформування громадян про стан рахунку, послуги з консультування споживачів за допомогою кол-центрів та Інформаційно-консультаційних центрів.
2. Електронна абонентська книжка/Особистий кабінет для Дому. За допомогою цього сервісу побутовий споживач може: переглядати та контролювати проведене нарахування за спожиту електроенергію та природній газ;проаналізувати споживання електричної енергії та природного газу за попередні періоди; переглянути тарифи, за якими проводяться розрахунки;& сформувати рахунок для сплати за електроенергію та природній газ, роздрукувати такі у разі потреби;сплачувати за спожиту електроенергію БЕЗ КОМІСІЇ!!! відслідковувати надходження коштів по проведеному платежу; надіслати до постачальника запит та отримати відповідь, не звертаючись до центрів обслуговування клієнтів, дистанційно!
3. Центри обслуговування клієнтів, які створені в районах з метою наближеності до споживача та надання йому максимального спектру послуг: електронна черга; консультування за особистої присутності споживача; видача документів на онлайн-запити.